Uroczystość Trójcy Świętej

W Niedzielę 16 czerwca przypada Uroczystość Trójcy Świętej. To wielka tajemnica Bożej Miłości. Nic dziwnego, że człowiek nie jest w stanie zrozumieć do końca Pana Boga, bo przecież jesteśmy tylko dziełem Jego rąk. Wiemy o Bogu tylko tyle, ile On zachciał sam o sobie powiedzieć. W Uroczystość Trójcy Świętej Bóg uchyla rąbka tajemnicy swego wewnętrznego życia.

Oddając część Bogu w Trójcy Świętej Jedynemu, z pokorą modlimy się i przywołujemy szczególne słowa dotyczące tajemnicy dnia dzisiejszego. 

Przyjdźcie narody, adorujmy Bóstwo Trzech Osób: Ojca w Synu wraz z Duchem Świętym. Ponieważ odwieczny Ojciec rodzi równie odwiecznego Syna królującego z Nim, a Duch Święty jest w Ojcu, uwielbiony wraz z Synem, jedyna moc, jedyna istota, jedyne Bóstwo. (?) Trójco Święta, chwała Tobie!
(Liturgia wschodnia, Nieszpory Zesłania Ducha Świętego)


Wiele dociekałem, wiele pracowałem. Panie, Boże mój, jedyna nadziejo moja, wysłuchaj mnie, abym nie uległ zmęczeniu i nie zaniechał poszukiwania Ciebie. U drzwi zamkniętych, kiedy pukam, otwórz mi. Niech o Tobie pamiętam, niech Ciebie zrozumiem, niech Ciebie pokocham. Wzmocn? we mnie te trzy dziedziny, aż mnie do cna otworzysz. Skoro przyjdziemy do Ciebie, ustanie ta wielość słów (por. 1 Kor 13,8), które wypowiadamy, nie dosięgając Ciebie, Ty jeden będziesz wszystko we wszystkim (1 Kor 16,28) i bez końca będziemy wypowiadali jedno, chwaląc Cię w jedności i w Tobie stawszy się jednością (J 17,21).
(św. Augustyn, ?De Trinitate?, s. 458?459)
Trójca jest jednością. Nie wyznajemy trzech bogów, ale jednego Boga w trzech Osobach: ?Trójcę współistotną? Synod Toledański XI (675). Osoby Boskie nie dzielą między siebie jedynej Boskości, ale każda z nich jest całym Bogiem: ?Ojciec jest tym samym, co Syn, Syn tym samym, co Ojciec, Duch Święty tym samym, co Ojciec i Syn, to znaczy jednym Bogiem co do natury? (DS 530. Sobór Konstantynopolitański II (553): DS 421). ?Każda z trzech Osób jest tą rzeczywistością, to znaczy substancją, istotą lub naturą Bożą? (Synod Toledański XI, 675).